پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3841
-
الف
+

اختتامیه هشتمین جایزه هفت‌اقلیم

مراسم اختتامیه هشتمین جایزه هفت‌اقلیم برگزار و برگزیدگان این جایزه در حوزه رمان و مجموعه‌داستان معرفی شدند.

مراسم اختتامیه هشتمین جایزه هفت‌اقلیم برگزار و برگزیدگان این جایزه در حوزه رمان و مجموعه‌داستان معرفی شدند.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هشتمین دوره جایزه ادبی هفت‌اقلیم چهارشنبه‌شب ۱۱ اردیبهشت در محل مؤسسه فرهنگی‌هنری هفت‌اقلیم برگزار شد.

این برنامه با حضور آرزو زرگر دبیر اجرایی، آیت دولتشاه دبیر علمی، علی خدایی از داوران بخش مجموعه داستان، رضا جولایی از داوران بخش رمان و جمعی از اهالی قلم و ادبیات همراه بود.

در قسمت معرفی و تقدیر از برگزیدگان، در بخش رمان، «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» اثر عطیه عطار زاده و در بخش مجموعه داستان، کتاب «خاطرات یک دروغگو» به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم آرزو زرگر دبیر اجرایی جایزه هفت‌اقلیم، گزارش کوتاهی از روند فراخوان تا مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه ارائه کرد و گفت: نامزدهای هشتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم در دو بخش مجموعه داستان و رمان، از بین ۱۷۵ رمان و ۹۵ مجموعه داستان رسیده به دبیرخانه این جایزه ادبی؛ پس از دو مرحله غربالگری و داوری در پایان بهمن ۱۳۹۷ معرفی شدند.

سپس منیرالدین بیروتی، نویسنده و از داوران دوره‌های قبل این جایزه، طی سخنان کوتاهی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در کشور، نفس برگزاری چنین مراسمی را در شرایط فعلی جامعه و ادبیات کشور گامی امیدوارکننده برای اهل قلم خواند.

آیت دولتشاه مؤسس و دبیر علمی جایزه هفت اقلیم سومین سخنران این برنامه بود که با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه برگزاری اینگونه مراسم در فضای ادبی کنونی کشور، به تجلیل از داوران مراسم پرداخت و از برخی داوران مراسم از جمله غزل مصدق، ناهید طباطبایی، احمد آرام و رضا زنگی آبادی که به دلایل مختلف از جمله عدم حضور در تهران، در این مراسم حضور نداشتند، نیز تقدیر کرد.

وی علت تأخیر دو ماهه در برگزاری این مراسم را که قرار بود در اسفند ۱۳۹۷ برگزار شود، جابه‌جایی مکان مؤسسه هفت اقلیم عنوان و اظهار امیدواری کرد مراسم دوره بعدی این جایزه بدون تأخیر برگزار شود.

در بخش بعدی مراسم اختتامیه این جایزه، علی خدایی به نمایندگی از هیئت داوران به برشماری مشخصه‌های مجموعه‌داستان‌های نامزد دریافت جایزه از جمله درون مایه‌های کمتر پرداخته شده و راوی‌های قابل پیگیری در کل مجموعه پرداخت و اسامی آنها را به این ترتیب نام برد: «خاطرات یک دروغگو» نوشته نسیم وهابی از نشر مرکز، «روی خط چشم» نوشته پیمان هوشمند زاده از نشر چشمه، «زخم شیر» نوشته صمد طاهری از نشر نیماژ، «زن غمگین» نوشته محسن عباسی از نشر نی و «شکارچیان در برف» نوشته نسیبه فضل الهی از نشر ثالث.

وی همچنین کتاب‌های «روی خط چشم» و «شکارچیان در برف» به‌عنوان شایستگان تقدیر معرفی کرد.

ادامه این برنامه به اهدای لوح تقدیر و مبلغ ۱ میلیون تومان جایزه نقدی به مجموعه‌داستان «خاطرات یک دروغگو» بود. نسیم وهابی برگزیده این بخش که خارج از کشور به سر می‌برد، جایزه خود را به یک مؤسسه خیریه اهدا کرد. سپس رضا جولایی به قرائت بیانیه هیئت داوران بخش رمان پرداخت، شتابزدگی در نگارش، فرم‌گرایی بیش از حد معمول و گرته‌برداری از ساختارهای معمول را مهمترین علل حذف برخی از کتاب‌ها در مرحله داوری دانست و گفت: رمان منتخب هشتمین دوره جایزه هفت اقلیم، به اتفاق آرا، با بیشترین امتیاز ممکن از هیئت داوران انتخاب شده است.

جولایی نامزدهای نهایی بخش رمان هشتمین دوره جایزه ادبی هفت اقلیم را به این ترتیب، معرفی کرد: «بند محکومین» نوشته کیهان خانجانی از نشر چشمه، «تهرانی ها» نوشته امیرحسین خورشیدفر از نشر مرکز، «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» نوشته عطیه عطار زاده از نشر چشمه، «سرزمین عجایب» نوشته جعفر مدرس صادقی از نشر مرکز و «غروبدار» نوشته سمیه مکیان از نشر چشمه.

سپس لوح تقدیر، تندیس و مبلغ یک میلیون تومان به‌عنوان جایزه بخش رمان این جایزه به عطیه عطار زاده اهدا شد.

ه خ/ س م

نظر شما
ارسال نظر